انویدیا، یک واحد پردازش گرافیکی و شرکت هوش مصنوعی (AI) و گرافیک در جهان، بر این باور است که سال 2023 میتواند آغاز عصر متاورس در صنعت خودرو باشد. به عنوان بخشی از این مفهوم نوین، شرکتهای خودروسازی شروع به گنجاندن فناوری متاورس و پیادهسازی آن در عملیات صنعتی و خردهفروشی خود خواهند کرد.
انویدیا، پیشبینی میکند که سال 2023 سالی خواهد بود که بسیاری از شرکتهای خودروسازی شروع به ادغام عملیات خود با متاورس میکنند.
این شرکت بر این باور است که دو روش گوناگون برای انجام این یکپارچهسازی وجود دارد. نخست، پیادهسازی ابزارهای متاورس به شرکتها این امکان را میدهد تا کل فرآیند تولید خودروهای خود را زیر نظر داشته باشند و به آنها اجازه میدهد تا بهبودهایی را پیشنهاد کنند. این به لطف گنجاندن “دوقلوهای دیجیتال” در کارخانههایی که این خودروها در آن ساخته میشوند، امکانپذیر است.
فرآیندهای طراحی نیز از چنین ادغامی بهره خواهند برد و به طراحان اجازه میدهد تا در یک فضای مجازی با نمایشی واقعی از قطعاتی که تولید میشوند، همکاری کنند.
شرکتهایی وجود دارند که پیشتر از این نوع تکنیک استفاده کردهاند. برای نمونه، رنو که متاورس صنعتی خود را در ماه نوامبر ارایه کرد، قصد داشت با اجرای آن 330 میلیون دلار صرفهجویی کند.
رویکرد خرده فروشی
با این حال، نه تنها فرآیندهای صنعتی بخشی از این تحول خواهند بود، بلکه خردهفروشی نیز از این تغییر بهرهمند خواهد شد. انویدیا معتقد است که ارتباط بین مشتریان و محصولات با استفاده از فناوری متاورس بهبود خواهد یافت.
این شرکت اعلام کرد: مشتریان همچنین میتوانند از تجارب بهبود یافته محصول بهرهمند شوند. پیکربندیهای خودرو با وفاداری کامل، در زمان واقعی، شبیهسازی سهبعدی وسایل نقلیه، نمایشهایی در واقعیت افزوده و درایوهای آزمایش مجازی، همگی به رساندن خودرو به مشتری کمک میکنند.
از این دید، برندهای خودرویی نیز وجود دارند که برای دستیابی به مخاطبان بیشتری برای محصولات خود، درگیر بردن محصولات خود به متاورس هستند. فیات، یکی از برندهای خودرویی که بخشی از گروه Stellantis است، نخستین فروشگاه متاورس خود را در 3 دسامبر راهاندازی کرد و به مشتریان بالقوه این امکان را میداد تا در یک تور مجازی یکی از خودروهای آن را آزمایش کنند. در نمایشگاه متاورس، کاربران حتی این فرصت را دارند که در یک دوره مجازی تست رانندگی کنند.
فورد، یکی دیگر از تولیدکنندگان خودرو، 19 نشان تجاری گوناگون را برای آماده شدن برای یک فشار احتمالی متاورس در 2 سپتامبر ثبت کرد.